Stijging omzet webshop ondanks crisis

In een persbericht meldt thuiswinkel.org een groei van 9% in de online verkoop, ondanks de crisis. Maar volgens mij is het dankzij de crisis in plaats van ondanks de crisis!

Lagere prijzen

De prijzen van de producten zijn over het algemeen lager dan dezelfde producten in fysieke winkels hetgeen met name komt door het ontbreken van een winkelpand en winkelpersoneel. Aan de andere kant worden er wel weer bezorgkosten in rekening gebracht. Maar je bespaart wel weer op de brandstofkosten en parkeerkosten of de kosten van het openbaar vervoer die je hebt als je een fysieke winkel wilt bezoeken.

Het gemak van online winkelen

Voor online winkelen hoef je de deur niet uit en je bespaart de tijd die je nodig hebt om een fysieke winkel te bezoeken. Als je toch al weet wat je wilt kopen en het product niet hoeft te voelen of te proberen, hoef je ook niet naar een fysieke winkel. Daarnaast is de levering van de producten de laatste jaren ook erg verbeterd. De meeste webshops geven duidelijke productinformatie en tonen een actueel beeld van de voorraad en levertijd. Veel webshops kunnen de volgende dag al leveren als je voor 22:00u bestelt.

Ondanks de crisis of dankzij de crisis?

Toch zijn er nog velen die het niet aandurven om online en bestelling te plaatsen, ondanks de vele voordelen van online winkelen. Hoe betrouwbaar is de website en wordt er wel op tijd geleverd? Wat gebeurt er als er niet aan de verwachtingen wordt voldaan? Kan ik de producten terugsturen en hoe zit het met garantie? Ik denk dat van deze groep de laatste maanden velen toch hun angst hebben overwonnen om toch maar online te winkelen om zo geld te besparen.

De groei is volgens mij daarom ook niet ondanks de crisis maar dankzij de crisis!