Wat is een CMS (Content Management System)?

Historie

De eerste websites konden alleen worden aangepast door programmeurs die lokaal de website wijzigden en vervolgens de nieuwe website naar het Internet moesten uploaden. Deze websites hadden ook veelal een statisch karakter. Naarmate de websites steeds vaker moesten worden aangepast, groeide de behoefte om snel en dus zonder tussenkomst van een programmeur, de website aan te kunnen passen. In het begin was het alleen nog maar mogelijk de teksten enigszins aan te passen. Tegenwoordig is het mogelijk de hele structuur van de website aan te passen.

Joomla open-source CMSEen CMS

Een CMS (Content Management System) is software waarmee een website kan worden onderhouden. Eigenlijk is een CMS het gedeelte van een website dat afgeschermd is doordat je eerst moet inloggen om tot het CMS toegang te krijgen.

Verschillende CMS'en

Met een CMS kun je zelf (een gedeelte van) een website (laten) onderhouden. Er zijn vele mogelijkheden, laat je dus goed informeren als je aan een (nieuwe) website toe bent.

CMS Onder licentie
Bij een CMS onder licentie huur je als het ware de software bij een website leverancier. Deze leverancier richt zich meestal op een bepaalde doelgroep en heeft zijn software hierop ontwikkeld. De meest elementaire aanpassingen kun je zelf doen, wil je iets wat met het CMS niet kan, dan zul je dit als maatwerk bij de leverancier als maatwerk moeten aanvragen.

Drupal open-source CMSHet voordeel is dat je bij problemen of nieuwe wensen altijd op de leverancier kunt terugvallen. Het nadeel is dat je afhankelijk bent van je leverancier, je kunt ook niet zomaar overstappen naar een andere leverancier. Je website is aan hun software gerelateerd, die kun je niet meenemen of kopieeren.

Commerciele CMS
De meeste commerciele oplossingen richten zich ook op een bepaalde doelgroep. Dit kan een een bepaald marktsegment zijn zoals de autoverkoop, maar kan ook van technische aard zijn als de website software moet kunnen werken op de reeds aanwezige ICT infra structuur of moet kunnen aansluiten op de back-office.

Het voordeel is dat je een CMS kunt kiezen dat het meest aan jou wensen tegemoet komt. Het grootste nadeel is dat als het CMS niet voldoende uitkomst biedt, je weer afhankelijk bent van de leverancier.

Open source CMS
Deze variant is op het moment erg populair, zekere bij het MKB, omdat deze in de meeste gevallen gratis is. Ook hier is weer een groot aanbod. De verschillen zitten meer in de mogelijkheden en niet zozeer in de doelgroep. Door de populairiteit zijn er veel uitbreidingen te verkrijgen waardoor er bijna alles mogelijk is. Door het open source karakter is het ook mogelijk uitbreidingen op maat te laten maken.WordPress open-source CMS

Het voordeel zijn de lage kosten, de sofware is gratis en de uitbreidingen ook of tegen een gering bedrag aan te schaffen. Door de populairiteit worden er regelmatig nieuwe versie uitgebracht en komen en nog steeds nieuwe uitbreidingen bij. Het grootste nadeel is doordat het alleskunners zijn, de leercurve, t.o.v. de andere CMS soorten, steiler is.

Welk CMS moet ik kiezen?

Hier is natuurlijk geen simpel antwoord op te geven, er zijn inmiddels honderden verschillende aanbieders die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. De meest bekende argumenten zijn de kosten en de technische kennis/infrastuctuur. Laat bij de beslissingen ook zwaar meewegen hoe je denkt de website te gaan onderhouden!