Wat houdt Search Engine Friendly (SEF) in?

In dit artikel ga ik uitleggen wat de achterliggende gedachte van Search Engine Friendly is. Ik ga niet vertellen welke stappen je precies moet uitvoeren, op het Internet kun je hier alles over vinden.

google-SEF

De opkomst van de zoekmachines

Websites worden gemaakt voor website bezoekers en niet voor zoekmachines!

Dit is ook precies wat we willen, echter met de komst van de zoekmachines is het belangrijk geworden dat de website pagine een zo hoog mogelijke score krijgt zodat deze boven aan de lijst met zoekresultaten wordt weergegeven.

Wat maakt een website SEF

URL’s
De eerste dynamische websites, waarbij de pagina’s niet meer in HTML bestanden werden geschreven, maar waarbij de pagina informatie uit databases kwamen, hadden de meest cryptische URL’s zoals http://mijnwebsite.nl/index.php?p=81. Als gebruiker maakt het je niets uit, want je klikt hier bijvoorbeeld op de link ‘Over ons’. Staat het niet mooier als in de zoekmachine de link http://mijnwebsite.nl/over-ons wordt getoond? En dergelijke links worden daarmee ook beter gewaardeerd door de zoekmachines.

Keywords tag
Als je pagina in een zoekmachine wordt opgenomen, wordt door de zoekmachine de tekst doorlopen en zo de relevantie bij een zoekopdracht bepaald. Maar je kunt ook trefwoorden opgeven die niet voor de website bezoeker zijn te zien maar allen voor zocekmachines bedoeld zijn. Deze zogenaamde keywords zijn nog steeds het belangrijkste item die de relevantie van je pagina bepalen.

Description tag
Deze omschrijving wordt aan de pagina toegevoegd, maar is niet zichtbaar voor de bezoeker. Dit wordt door de zoekmachines getoond als omschrijving bij een link naar de pagina. Wil je dat er op je link wordt geklikt als die in de zoekresulaten wordt getoond, zorg dan voor een goede omschrijving. Als je een bericht aanmaakt in LinkedIn of in FaceBook met een link, dat wordt deze tekst opgehaald als omschrijving van de pagina.

Sitemap
Een zoekmachine scant je website en bepaald zo welke pagina’s er op je website zijn. Echter zou het zo kunnen zijn, dat er ee nof meerdere links zijn die voor de website bezoeker goed zichtbaar zijn, maar niet zichtbaar voor zoekmachines. Vaak wordt er daarom special voor de zoekmachines een bestand gegenereerd met een opsomming van de pagina’s van de website.

Tekst bij afbeeldingenpannenkoek
Het klinkt heel logisch, maar wordt toch vaak vergeten. Als je een duidelijke afbeelding van een pannenkoek op je website zet, zal iedereen zien dat het een pannenkoek is. Een zoekmachine kan dit (nog) niet. Je kan de zoekmachine op weg helpen door een juiste omschrijving aan de afbeelding toe te voegen. Nog beter is om het woord pannenkoek terug te laten komen in de bestandsnaam van de afbeelding. Dan kun je ook een link naar je pagina krijgen als iemand een afbeelding van een pannenkoek zoekt.

Hoe nu verder

Wil je je website SEF maken, besef dan dat je website voor je bezoeker heel duidelijk en waardevol kan zijn, maar voor een zoekmachine lastig te doorgronden is. In de vorige paragraaf heb ik getracht hiervan enkele sprekende voorbeelden te tonen. Maak je website in eerste voor je bezoekers maar vergeet niet de pagina's voor zoekmachines te optimaliseren.